lørdag 26. februar 2011

Nå er vi kommet trygt tilbake fra tidenes safaritur! Turen gikk over all forventning og var utrolig spennende!!

Vi var først i Ngorogoro krateret som ligger rundt 6 timer fra Moshi.. Der hadde vi èn overnatting, vi sov selvsagt i telt uten inngjerding eller vakter med våpen.. Neida, det var ikke skummelt og vi hadde ikke ville dyr rundt teltet om natten.. Eller faktisk, så hadde vi det.. J Allerede før middagen ble servert om kvelden sto det en stor hann-elefant ca 30 meter fra teltene.. Surrealistisk opplevelse! Vi tok masse bilder av den på 10 meters avstand!

Vi ble advart av guidene mot å ha noe som helst mat i teltet, og vi fikk beskjed om å ikke gå på do om natten.. Farene kom til å lure i buskene!! Så etter å ha plassert diverse kjeks og knekkebrød i bilene,
og presset ut så mye av blæren som overhodet mulig, var det tid for litt søvn..

I et lite tomannstelt med et hardt underlag og en leid sovepose lå jeg da, spent på hva natten ville bringe.. Etter noen elefantlyder og et par lyder fra et ukjent dyr falt jeg i søvn.. Men så, midt
på natten våknet jeg av at Camilla hvisket til meg.. Hun hadde akkurat våknet av knurring fra et villsvin rett utenfor teltet vår, og et annet dyr som sto på andre siden av teltet.. Jeg lyttet og hørte dyret som trolig var en hyene, det sto RETT utenfor teltet.. Vi lå skrekkslagne begge to og torde knapt å puste..
Hadde vi glemt noe mat inni teltet? Men etter en stund var den heldigvis vekke, og vi hørte lyden av den i det fjerne.. Skremmende!! Guidene hadde sagt at det brukte å gå både elefanter, løver og hyener rundt campen.. Men så lenge vi holdt oss i teltet skulle alt gå bra..

Hvertfall, neste dag sto vi opp halv 6 og gjorde oss klar til game driving.. Det var utrolig kjekt, så masse forskjellige dyr.. Blant annet løver, zebra, gnuer, bøffler, aper, antiloper og nesehorn..

Tilbake i campen spiste vi lunsj, pakket tingene våre og dro videre til Serengeti nasjonalpark.. Vi slo opp teltene og kjørte ut på game driving.. Helt fantastisk bra.. Her var det enda flere dyr på
enda nærmere hold.. Løvene gikk ved siden av bilene, zebraene og giraffene krysset veien rett foran oss, og flodhestene lå og badet i de små dammene..
J

Om kvelden tente vi bål under den nydelige stjernehimmelen.. Så ventet en ny natt ute i det fri.. Heldigvis var jeg utrolig trøtt etter en lang og spennende dag så jeg sluknet nesten med det
samme jeg hadde krøket meg inn i soveposen.. Og jeg sov gjennom hele natten uten å våkne av dyrene som lusket rundt..

Neste dag var det en hel dag med game driving i serengeti.. Vi var så heldig at vi fikk være vitne til en løve som jaktet på zebraene.. Vi så hvordan den lusket seg sakte mot zebraene i det høye gresset,
og plutselig slo den til.. Men det var kun et halvhjertet forsøk, for løven løp i ca 20 meter før den ikke gadd mer.. Zebraene kom seg unna!

Vi fikk også se leoparder som lå oppi trærne så avslappet som bare det, herlig syn.. J

Neste natt sov jeg også gjennom, men de som var våken var så redd som de aldri før hadde vært.. Da hadde det vært elefanter veldig nærmt, løver som hadde brølt og hyener som snuste på teltene.. En hadde lagt klar med kniven, og en annen hadde kledd på seg og var klar til å løpe for livet.. Tror jeg er glad jeg sov jeg.. J

Dette var et lite utdrag av hva som skjedde på safarien.. Bilder ligger på face :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar