mandag 28. februar 2011

Da er besøket vårt reist igjen, og vi er on our own again.. Maria og Silje tok bussen til Dar, og Kari og Marita tok bussen til Morogoro i dag morges. Jonas tok flyet tilbake til Norge i går kveld. Det ble
en tårevåt avskjed for det nyforlovede paret..:) De er så søte!!

6 uker minus èn dag til vi er hjemme igjen..
Jeg satt og tenkte før i dag at jeg skulle ønske vi skulle hjem om 2 uker, men når jeg tenkte etter er ikke 2 uker nok tid igjen, så 3 uker, men nei, det er også for kort til.. så 6 uker er faktisk passelig med tid igjen.. 5 uker igjen med praksis, og vi har mye vi vil gjøre før vi er ferdig.. Så siste uken på zanzibar med total avslappning i bungalower på stranden
J

Nå nettopp har jeg og Lise vært på besøk på skolen til en av guttene som bor på Mkombozi. Skolen ligger kun 10 min unna senteret. Det er en primary school og i tillegg så har de spesialklasser for albinoer og blinde barn.

Nå mens vi var der var albinoene inne i de vanlige klassene, var vel rundt 3 albinoer i hver klasse.. Så det er ganske mange av dem her. Ikke så ofte man ser dem på gaten egentlig, men man merker at
antallet av albinoer i Tanzania er mangedoblet i forhold til hjemme.. Vet ikke hvor mange som er i Norge jeg, men sikkert ikke mange..? Her har jeg sikkert sett, tja kanskje 25-30 albinoer siden jeg kom..

Det er ikke lenge siden det var i media angående albinodrap her i Tanzania. Mange tror at albinoenes lemmer vil bringe dem lykke, derfor drepes de og kroppsdelene blir solgt til heksedoktorer, eller
til andre som tror de vil bli rik og lykkelig av en albinos tunge, hånd eller hvilken som helst kroppsdel. Absurd, ikke sant? Fremdeles blir albinoer diskrimminert, og de blir nok drept i det skjulte..

Vi var inne en tur i gutten fra Mkombozi sin klasse.. Der var det swahili undervisning på gang, vi observerte en liten stund og sa så takk for oss. Deretter var vi en liten tur inne hos de blinde barna..
De holdt på med blindeskrift. Vi hilste og pratet litt med dem, så sang jeg og Lise ”Jeg gikk en tur i lien”. Når vi kom til ko-ko, ko-ko så lo alle sammen
J Koko betyr kylling på swahili! Kjekt! Der kunne vi tenke oss å gå tilbake og leke litt med dem, kanskje spille litt musikk og leke med ballonger..


Nå skal vi tilbake på jobb. Vi har snart et møte med ”veilederen” vår hvor også kontaktlæreren vår fra Norge skal delta, på telefon. Det kan bli interessant.. ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar